Teknisk belysning: fokus på lyskvalitet
Den praktiske erhvervssektor, f.eks. værksteder, industri eller forskellige bryggerser som f.eks. parkeringshuse, er også kendetegnet ved en individuel stil. Det kan beskrives på følgende måde: Et belysningsprodukt, der installeres der, skal integreres i det samlede billede på en diskret måde, det skal se professionelt ud og frem for alt være professionelt. På disse områder er det lysets funktionelle og ikke dets designmæssige egenskaber, der er vigtige. Et modelleret lys i en produktionshal er for eksempel mere tilbøjeligt til at skabe problemer i maskinbetjeningen end at forenkle den. Lys i den kommercielle sektor skal belyse effektivt - lys og skygger hører ikke hjemme i det ofte farlige maskinarbejde. Teknisk lys er derfor særligt effektivt med hensyn til lyskvalitet og særligt diskret i designet.
Kommercielle anvendelser til teknisk belysning
Værksteder, industri og produktion samt parkeringspladser: Nogle af anvendelsesområderne for teknisk belysning er allerede nævnt. Men selv inden for disse områder er der forskel på, hvad et armatur er for en størrelse. Kategorien teknisk belysning omfatter f.eks. de ofte meget robuste og slagfaste påbygningslamper. Der er også lyslister og spotlights til hal. Sidstnævnte bruger ofte metaldamppærer for at give optimalt lys med en tilsvarende lang levetid for lyskilden. Spotlights til hal oplyser udstillingsområder og industrielle værksteder. Situationen er lidt anderledes med indbyggede rasterarmaturer. De er også velegnede til kontorområder, hvor der er tilsvarende regler for belysning, på grund af det næsten fuldstændige fravær af blænding. Frisørsaloner bruger også gitterlamper for at opnå blændfri belysning til kunderne.
Salgsfremmende egenskaber ved teknisk lys
Som allerede nævnt bruges teknisk belysning til at optimere belysningen. Optimal belysning er dog ikke altid ensbetydende med maksimalt skyggefrit lys. Tværtimod: Butiksarealet tæller også som en kommerciel anvendelse. Og det handler primært om salgsfremmende belysning. Det fremhæver interessante salgsområder og skubber f.eks. midtergangen i baggrunden med forholdsvis lav belysning. Det strukturerer hele salgsområdet og leder kundens blik hen på de tilbud, der er interessante for dem.