Belysning i supermarkeder
Skræddersyet belysningskoncept til supermarkedetGod belysning i supermarkedet øger salget. Med perfekt iscenesatte salgsområder og målrettet vejledning gennem produktsortimentet præsenteres varerne mere attraktivt, og kunderne bliver længere i butikken. Desuden beriges shoppingoplevelsen af indbydende, æstetisk og ikke mindst behagelig belysning. Disse aspekter gør det vigtigt at udvikle et individuelt belysningskoncept, der er skræddersyet til butikken.
- Indbydende gren
- Perfekt præsenterede varer
- Øget salg
Lampegiganten.dkDit belysningsprojekt med
Et velplanlagt belysningskoncept får supermarkedet til at virke mere indbydende og varerne mere tiltalende. Der er mange faktorer at tage hensyn til, bl.a. supermarkedets størrelse, hyldernes placering, typen af udstillede varer og den ønskede atmosfære. Lampegiganten.dk Stol på lysdesigneksperterne hos med en bred vifte af brancheerfaring.
Lamper og armaturer til belysning af supermarkeder
Armaturer til supermarkeder vælges under hensyntagen til den individuelle arkitektur, det ønskede lysmønster og sidst, men ikke mindst, omkostningseffektivitet og bæredygtighed. I denne sammenhæng giver brugen af moderne LED-belysning i supermarkeder mange fordele.
Fordele ved LED-belysning i supermarkeder
- Reducerede energiomkostninger for mere økonomisk belysning
- Lave vedligeholdelsesomkostninger takket være langtidsholdbar belysningsteknologi
- Reduktion af CO2-udledning for et bæredygtigt image
Ifølge en undersøgelse foretaget af det tyske energiagentur står belysning for 22 procent af energiforbruget i fødevaresektoren. Energieffektiv, langtidsholdbar og vedligeholdelsesfattig belysningsteknologi som LED kan derfor ikke kun øge salget, men også reducere driftsomkostningerne.
Vores bedste kategorier
Lovkrav til belysning i supermarkeder
Forskellige anvendelsesområder for supermarkedsbelysning
Supermarkedets belysning skal fremhæve kvaliteten af de forskellige varegrupper, herunder frugt, kød, ost og bagværk. Forskellige lyskvaliteter og belysningstyper bidrager specifikt til præsentationen af varer og dermed til butikkens tiltrækningskraft.
Belysningen i indgangs- og kasseområdet i et supermarked påvirker kundens førstehåndsindtryk og skal skabe en troværdig atmosfære. Samtidig skal belysningen sikre lyse og behagelige arbejdsforhold for medarbejderne. Dette opnås for eksempel med LED-paneler med UGR <19. Disse paneler giver en ensartet og behagelig omgivelsesbelysning uden ubehagelige blændingseffekter.
Ensartet belysning i supermarkeder gør det muligt for kunderne hurtigt at finde rundt og nemt vælge de varer, de vil have. LED-spotlights og LED-diffusorarmaturer har bevist deres værd som grundbelysning i supermarkeder. Disse armaturer skaber en passende balance mellem lys og skygge, så produkterne i supermarkedet kommer bedst muligt til deres ret og ser ud til at være af høj kvalitet.
Belysningen af fisk og kød understreger disse fødevarers friskhed og kvalitet. Derfor er det vigtigt at vælge lyskilder med en naturlig farvegengivelse (Ra >80) og en passende lysfarve: Røde kød- og fiskesorter som tun virker mere appetitlige i varmhvidt lys (<3.300 K), mens mørt hvidt kød og fisk som rødspætte, torsk og tunge har godt af dagslys-hvidt lys (5.000 - 6.000 K). Varer vises ofte ved hjælp af LED-spotlights eller LED-rørpærer med bred stråle. Da LED-lys kun udsender meget lave niveauer af infrarød og UV-stråling, beskyttes fødevarer og emballagematerialer også, og produkternes kvalitet bevares i længere tid.
Belysningen af hylder og gange henleder kundens opmærksomhed på produkterne og bidrager til en behagelig indkøbsoplevelse. I den forbindelse er det vigtigt, at der ikke opstår stærke skygger, når kunderne bevæger sig tættere på varerne. LED-spotlights og LED-skinnespotlights med høj farvegengivelse (Ra >80) er særligt velegnede til at opfylde disse krav. Disse belysningsløsninger sikrer, at produkternes naturlige farver ikke forvrænges, og at etiketterne er lette at læse.
Belysningen af frugt og grønt fokuserer på at fremhæve produkternes naturlige skønhed. Da de fleste kunder bedømmer varernes kvalitet og friskhed ud fra deres farve, anbefales en høj farvegengivelse (Ra > 80) i kombination med en meget varm farvetemperatur på ca. 2.700 K i dette tilfælde. De anvendte armaturer skal hovedsageligt give accentbelysning og kun indeholde en lille del af den omgivende belysning. Det gør det også muligt at modellere formerne på frugt og grøntsager på en attraktiv måde med lys.
Belysningen til bagværk og ost har til formål at præsentere disse produkter på en tiltalende og indbydende måde. Skræddersyet accentbelysning henleder kundernes opmærksomhed på områder og hylder i supermarkedet, hvor disse produkter tilbydes. Der bruges generelt LED-spotlights og LED-skinne-spotlights med høj farvegengivelse. Disse lys sikrer, at produkterne fremstår i deres naturlige farver, og garanterer samtidig høj energieffektivitet, selv ved langvarig brug.
Drikkevarer og nonfood-varer fremhæves bedst i et universalhvidt lys på omkring 4.000 K. Her anbefales også en veltilrettelagt accentbelysning for at henlede kundernes opmærksomhed på netop disse produktgrupper. Denne type belysning får kunderne til at lægge mærke til drikkevarer og nonfood-produkter. En populær belysningsløsning er lysbånd, der løber parallelt med hylderne. Disse skaber både omfattende og ensartet og sidst, men ikke mindst, lysende belysning af produktpræsentationsområdet.
Apoteks- og husholdningsartikler kræver en særlig type produktpræsentation, da de normalt udstilles på separate salgsarealer. En fremhævet varepræsentation, hvor varerne bringes i fokus med lys, og gangarealer og trafikzoner træder i baggrunden, er et fornuftigt belysningskoncept for disse varegrupper. For at sikre en attraktiv produktpræsentation og et hurtigt overblik er det vigtigt at tilpasse lysfordelingen til hyldegeometrien. LED-systemer og LED-spotlights med en universalhvid farvetemperatur på omkring 4.000 K anbefales til belysningen.